vrijdag 13 augustus 2010

Wijnmakers schatkaart / A winemakers treasure map

Scroll down for the English version

Eigenlijk gaat er niets boven een lekker glas zelfgemaakte wijn en dan ook nog van zelfgeplukt fruit.

Maar waar haal je dat fruit vandaan. Waar is ook weer dat enorme veld bramen (ze beginnen weer rijp te worden) waar ik vorig jaar langs fietste ???

In de loop der jaren heb ik een soort van landkaart gemaakt van plekken die ik ken waar je bramen, paardenbloemen, vlier, appels en rozenblaadjes of rozenbottels in de vrije natuur kunt plukken. Die plekken ontdekte ik tijdens mijn vele zomerse fietstochten.

Vroeger legde ik die plekken vast in mijn Garmin GPS. Makkelijk. Tijdens het wandelen of fietsen kom je op een plek, je drukt op een knop op de Garmin en de plek is vastgelegd.

Begin dit jaar kocht ik een Nokia 5230 telefoon. Toen werd het nog gemakkelijker. Deze telefoon heeft een ingebouwd fototoestel, GPS en gratis navigatie. Ik maak een foto van de lokatie, en leg de co-ordinaten vast. Als ik er terug naar toe wil dan brengt de navigatie mij daar zonder problemen heen, ondertussen luisterend naar muziek of een hoorspel want deze telefoon is ook nog eens een fantastische MP3 speler. Je kunt er ook nog mee bellen, maar dat gebruik ik niet.......

Maar voor de lezers onder ons die niet zulke leuke speeltjes bezitten is er een mooi alternatief: de wildplukwijzer.

De Wildplukwijzer is een initiatief van Meneer Wateetons. Meneer Wateetons houdt een website bij over eten. Maar niet zo maar receptjes enzovoort. Nee meneer Wateetons houdt van experimenteren net zoals ik dat met wijnmaken doe. Ach lees de website zelf maar.

En wat is die wildplukwijzer dan. Wel heel eenvoudig een Google Map (landkaart) die voor iedereen toegankelijk is. Nadat je je hebt aangemeldt bij Google Maps kun je er ook zelf locaties op aangeven waar er gratis en vrij toegankelijk in het wild fruit, noten en groenten geplukt kunnen worden.



De Wildplukwijzer is natuurlijk een Nederlandse kaart omdat de initiatiefnemer een Nederlander is, en er kleven nog wat nadelen aan. je kunt bijvoorbeeld niet op fruitsoort zoeken, alles staat door elkaar. De lijst met locaties wordt daardoor nogal snel ondoorzichtig.
Ook is het niet eenvoudig om te zoeken naar alle locaties met vrij te plukken bramen als het seizoen is aangeboden.

Ik heb ondertussen contact gehad met meneer Wateetons en hij meldde mij dat een zoekfunctie en ook een versie voor mobiele telefoons met internet in de maak is.

Het zou beter zijn om verschillende kaarten te bouwen. Een kaart voor bramen, een kaart voor vlier enz. enz. enz.
Wellicht een idee voor een administrator van een groot wijnmakers forum bijvoorbeeld, of een wijnmakers web-site. Misschien wordt het toch eens tijd dat ik daar zelf aan ga beginnen.

Maar ondertussen raad ik jullie allemaal aan eens een kijkje te nemen op deze landkaart en je eigen locaties er aan toe te voegen. Op deze manier krijgen we een uitgebreide schatkaart met locaties waar alle wijnmakers gebruik van kunnen maken.

Zelf heb ik twee locaties aan de map toegevoegd. Een in Rotterdam waar een groot veld bramen staat, en een locatie in Hoek van Holland waar veel rozenstruiken staan en dus Rozenblaadjes of Rozenbottels te plukken zijn.

Ik vraag mij alleen af wie deze map up-to-date gaat houden. Wie houdt bij of een locatie nog wel actueel is, en bijvoorbeeld bebouwd of afgesloten is. En er moet voor gezorgd worden dat er verantwoordelijk met de natuur en eigendommen van anderen wordt omgesprongen. Met andere woorden ik hoop dat de gebruikers van deze schatkaart verantwoordelijke mensen zijn.

Luc

Verwijzingen in dit verhaal.
- De wildplukwijzer

Luc Volders

Copyright 2010
Geen deel van deze publicatie mag worden overgenomen
in welke vorm dan ook (web-pagina's, forums of gedrukte tekst)
zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de
auteur.










As you, my faithfull readers, know I prefer to make my wines from fresh fruit. And on top of that: fruit I have picked myself.

Now how do you remember where you got last years fruit from ???

Well during the past years I made some kind of map with loactions I know where I can freely pick dandelions, blackberries, apples, elders, rosepetals and rosehips. All these locations I discovered during my many bycicle tours in the spring and summer.

I used to store these locations in my faithfull Garmin GPS. Easy to do. During my tours when I found a good harvesting location I just pushed a button on the GPS and the site was electronically remembered.

In the beginning of this year I bought a Nokia 5230 mobile phone. Then things even got easier. This phone has a build in photocam, GPS and free door to door navigation. A really great gadget !!!
Now I can take a picture of the location and store the location with the GPS. So when I want to return to that site for harvesting the Nokia navigation brings me there while I can listen to music or downloaded radio documentaries or winemaking podcasts, as this phone also is a terrific MP3 player.

I can even make phonecalls with it although this is a feature I have disabled: I do not use a mobile phone, I do not want to be disturbed twenty four hours a day!!!
When I am at my work I am at my work doing what I am hired to do for. When I am home people can reach me there and when I am not at home they just have to wait.

Now there are many readers that do not have this kind of fancy equipment. And for those there is a really nice alternative: The Hedgerow Fruit Map


View UK Hedgerow Fruit Map in a larger map

My friend Bob Morton (to many of you known as Lockwood) from the UK web-site and forum Wines at Home made this map, focussed on the UK and English speaking community.
You can find it here: http://www.winesathome.co.uk/html/hedgerow.html

It is a map made with Google Maps and freely accessible for anyone.
And when you have a Google Maps account you can add your own locations where anyone can freely pick fruit.

I all urge you to take a look at the map, create a google-Maps account, and start filling in all those great places where winemakers can pick free fruit. Share your sites where fruit can be found in excess. That way we all together will create a true treasure map for winemakers.

I put two locations on the map. One in the town Hoek van Holland where you can find roses (for rosehips), and one in Rotterdam where a large patch of blackberries can be found. Both are located in the Netherlands of course.

But please be responsible about private properties and nature and please keep the map up to date.

Links in this story

- The UK hedgerow Map.

Luc Volders

Copyright 2010
No part of this publication and pictures may be reproduced
in any form (printed text, web-pages, weblogs or forums)
without written permission of the author.