donderdag 17 mei 2007

Roest !!!

Mijn idee was om eens wijn van bieten te maken. Rode bieten. Maar die bieten moesten natuurlijk wel gemalen worden tot pulp. Nogal veel werk met een gewone keukenmixer dus rees het idee om daarvoor een betonmixer te gebruiken. Gemonteerd op een boormachine zou die wel eens even snel de bieten vermalen. Een betonmixer is bij elke bouwmarkt voor een paar centen te koop en zo gezegd zo gedaan.

Natuurlijk eerst de betonmixer ontsmetten in een badje van in water opgelost citroenzuur met sulfiet.
Binnen een paar tellen had het zuur in mijn ontsmettings bad de glans van van de mixer af gebeten. Als het zuur dat deed, dan was dit natuurlijk ook gebeurt door het zuur in de pulp en dan was datgene waarvan de glanslaag (waarschijnlijk chroom) gemaakt was in mijn wijn terechtgekomen......

Ik heb de betonmixer een nachtje in de emmer laten staan zodat de glanslaag er goed vanaf gebeten werd en dan (dacht ik) kon ik hem alsnog gebruiken voor het doel waar ik hem voor aangeschaft had.
Maar de volgende dag was het ding helemaal verroest. Ongelofelijk wat een beetje citroenzuur kan aanrichten.

Het water had een geel-groene kleur gekregen en een deel van de mixer was groen uitgeslagen. Waarschijnlijk zat er dus ook nog wat koper in verwerkt. Je kunt op de afbeelding klikken om hem te vergroten en de vernietigende uitwerking goed te bekijken.

Moraal van dit verhaal is natuurlijk dat je geen apparatuur of hulpmiddelen moet gebruiken die niet bedoeld zijn voor voedsel verwerking. Doe je dat wel dan speel je russische roulette met je gezondheid. Als je metalen materialen moet gebruiken gebruik dan in ieder geval roestvrij staal.

Luc Volders

Copyright 2007
Geen deel van deze tekst of afbeeldingen mag
zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van de auteur gebruikt worden in gedrukte vorm
of voor web-publicaties (forums, web-logs of web-pagina's)